00.3 Verbonden zijn

De eerste voel-opdracht! En meteen een heel belangrijke.

Zowel in dit traject maar ook absoluut erbuiten. In deze video leer je hoe je eenvoudig verbinding kan maken. 

De eerste voel-opdracht! En meteen een heel belangrijke. Zowel in dit traject maar ook absoluut erbuiten. Laten we starten.  

 

Rustig plekje

Zoek een rustige plek, zet eventueel een rustig muziekje aan. Misschien een kaarsje. Hou een timer in de buurt, bijvoorbeeld op je telefoon. Ga dan zitten met een rechte rug. Dit kan in kleermakerszit op de grond of op een bank. Je mag ook op een stoel gaan zitten met je voeten op de grond.  

 

FFFFFSSS ademhaling

We starten met de FFFFFSSS ademhaling. Leg je ene hand op je hart en je andere op je onderbuik. Sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Zeg hardop de letters FFFFF op je uitademing. Merk hoe je onderste hand rustig meebeweegt. Na een paar keer de FFFFF gezegd te hebben, voeg je de letter SSS toe. FFFFFFSSS. Merk hoe je uitademing nog langer wordt. Merk ook ter hoogte van je onderste hand hoe je navel naar je ruggengraat wordt getrokken. Adem zo een stuk of 10 keer op een rustig tempo.  

 

Powerademhaling

Nu gaan we verder met de Powerademhaling. Stel je timer in op 30 seconden. Houd je handen op je hart en je onderbuik, terwijl je blijft zitten. We gaan dadelijk in hoog tempo door de neus in- en uitademen. Hierbij is het belangrijk om goed naar de onderbuik te ademen, dus oefenen een paar keer. Let er op dat je je navel naar je ruggengraat trekt.  

 

Bij een inademing bolt je (onder)buik op, bij een inademing wordt je navel naar je ruggengraat getrokken. Als je een paar keer hebt geoefend start je je timer. Je kiest een tempo wat uitdagend is, maar wat je nog net kan volhouden. Dat tempo is voor iedereen anders.  

 

De eerste keren voelt het een beetje alsof je een pluisje in je neus hebt, dat je eruit wilt blazen. Als het vreemd of gek voelt, laat je die gene lekker los. Na een paar keer voelt dit normaal. Klaar? Go.  

 

En dat was de eerste ronde. We doen dit nog twee keer hierna. Haal weer even diep adem en voel wat er in je lijf gebeurt. Misschien voel je dat er ruimte ontstaat bij je borst. Misschien tintelt het in je hoofd of voel je je een beetje duizelig. Dat is precies de bedoeling.  

 

We pompen heel veel zuurstof in ons lijf. Dat is even wennen en het helpt ons straks om die verbinding te maken. Maak je klaar voor ronde twee. Klaar? Go.  

 

En dat was de tweede ronde. Haal weer even rustig adem en voel weer wat er in je lijf gebeurt. … En als je zover bent, doen we de laatste ronde. Komtie. Go.  

 

En dat was ‘m.  

 

Verbinding maken 

Dan gaan we nu echt in verbinding. 

Leg je handen op je bovenbenen. Handpalmen naar boven of onder, dat maakt niet uit. En ga dan met je aandacht van binnenuit naar je handen. Voel maar eens van binnenuit hoe die aanvoelen. Zwaar/licht, rustig/onrustig, warm/koud. Als je daar een goed beeld van hebt, ga je met je aandacht van binnenuit naar je andere hand. Ook daar voel je hoe die hand aanvoelt van binnenuit. Zwaar/licht, rustig/onrustig, warm/koud. Als je ook daar een goed beeld van hebt, probeer je van die twee beelden nu één beeld te maken. Voel je beide handen tegelijk van binnenuit. En als dat gelukt is, zul je merken dat je aandacht verschuift. Dat je meer naar binnen gaat. Dat is wat ze noemen ‘in verbinding zijn’. Dit is de theta-staat.  

 

Ervaring noteren

Neem nu een moment om op te schrijven of te tekenen wat je hebt ervaren. Misschien wil je het wel inspreken of een videootje van maken. Kies de vorm die jij het leukste vindt. Dat mag zo uitgebreid of beknopt als je zelf wil. Bewaar je bevindingen door ze hier te uploaden.  

 

 

 

Happy to help

Graag een beetje meer begeleiding?

Meestal is het lekker om zelf aan de slag te gaan. En sòms wil je een beetje extra begeleiding. Een uurtje sparren en overleggen. Of liever live om samen de juiste stappen te zetten. Fijn dat ik je mag helpen. Kijk maar eens in de webshop welke sessie het beste aansluit bij jou. Tot snel!